Rovaniemi, Finland, vrijdag 7 augustus 2015 - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Patricia Drongelen - WaarBenJij.nu Rovaniemi, Finland, vrijdag 7 augustus 2015 - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Patricia Drongelen - WaarBenJij.nu

Rovaniemi, Finland, vrijdag 7 augustus 2015

Door: Jacky

Blijf op de hoogte en volg Patricia

07 Augustus 2015 | Finland, Rovaniemi

We zijn alweer aardig op tijd begonnen aan de laatste volledige dag op Scandinavisch grondgebied. De afgelopen nacht hebben we kunnen genieten van nog een bijzondere ervaring in de stad Kiruna, namelijk het horen van de explosies die, als alles volgens plan verloopt, iedere nacht in de mijn van LKAB plaatsvinden. Door het tot ontploffing brengen van springstof, tussen een uur of 1 en 2 ’s nachts, wordt een nieuwe voorraad ijzererts voor bewerking uit de “ijzerader” losgemaakt. Aan het eind van de nacht zijn vervolgens de dampen van de explosie voldoende opgetrokken om de productie ’s ochtends te kunnen voortzetten. “Helaas” dacht alleen Celine nog iets van de explosies te hebben meegekregen, alle anderen hebben er gewoon doorheen geslapen. We verlaten Kiruna, na een fijn verblijf in “onze” cabin en een uitstekend ontbijt, even voor tienen.

Vandaag dan de laatste echte etappe van onze rondreis, van Kiruna in Zweden naar Rovaniemi in Finland. Het is nog een flink stuk rijden, om en nabij de 340 kilometer. Dat betekent weer heel wat uurtjes in de auto doorbrengen. Geen vervelende uurtjes overigens, want het kenmerkende landschap van bossen en meren (voornamelijk kenmerkend voor Finland, maar zeker ook voor dit deel van Zweden), is weer helemaal terug. Ook de rendieren lijken ons nog een laatste groet te willen brengen vandaag, want meer dan eens steekt er een exemplaar de weg over, of blijft gewoon langs of dwars over de weg lopen terwijl je langzaam kunt passeren. De action camera bewijst vandaag zijn waarde nog een keer zodat er in een compilatiefilm, die we ooit van deze vakantie hopen te gaan maken, zeker rendieren voor zullen gaan komen.

Onderweg zien we nog af en toe een verwijsbord naar een uitzichtpunt of toeristische attractie. We stoppen echter niet meer zoveel, omdat we ook weer niet heel erg laat in het hotel aan willen komen vandaag. We stoppen uiteindelijk alleen nog om te eten en om een stroomversnelling in de rivier, die ons vandaag het grootste deel van de dag “begeleidt”, van dichterbij te bekijken. We moeten rekening houden met het feit dat de klok vandaag ook weer een uur vooruit moet worden gezet, zodat we vandaag en morgen (tot het moment dat het vliegtuig vertrekt vanuit Rovaniemi) weer een uurtje voorlopen op de Nederlandse tijd. Gelukkig is een uur niet genoeg om te zorgen voor een jetlag, maar wel genoeg om aan het eind van de middag nog niet echt met een hongergevoel te worden geconfronteerd. We arriveren iets voor half 5 in het hotel Santa Claus in Rovaniemi, waarmee de cirkel van onze rondreis, na ruim 4000(!) afgelegde kilometers weer rond is.

Dit hotel kennen we al en we weten dat de kamers hier lekker ruim en comfortabel zijn. Zo kunnen we vanavond in een relaxte sfeer onze spullen weer gaan schikken en herschikken in koffers en tassen. Morgen mag de bagageband voor geen enkele koffer meer dan 23 kilo gewicht aangeven, zodat met name de grote koffer van Jacky moet worden ontdaan van zware en worden voorzien van lichte bagage items. Daarnaast kunnen we nog genieten van de laatste avond van de vakantie hier in Rovaniemi en hoeven we morgen alleen maar bijtijds op te staan om te gaan ontbijten. Vroeg uitchecken is dan namelijk niet nodig, omdat we pas rond het middaguur op het vliegveld, hier vlakbij, worden verwacht.

’s Avonds lopen we de stad weer in en gaan naar de ons bekende eetgelegenheid “Amarillo”. De volgers van onze verslagen zal dit waarschijnlijk ook bekend in de oren klinken. We zijn daar, op aanraden van het hotelpersoneel, op de heenreis ook gaan eten. Dat beviel ons toen zo goed, dat we vandaag graag nog eens op herhaling gaan. Ook nu is het weer een gezellige boel binnen in dit restaurant met Mexicaanse sfeer. Het is vrijwel afgeladen vol, wanneer we rond 7 uur kunnen toetasten. Het is overigens ook het goede moment om binnen aan de maaltijd te zitten, want buiten komt het water even met bakken uit de hemel. Gelukkig schijnt ruim een half uur laten alweer het zonnetje en kunnen we de avond afsluiten met een korte wandeling door het centrum. Daar zien we dan uiteindelijk voor het eerst deze vakantie die welbekende “M”, van de hamburgerketen McDonalds. Ook wat dat betreft is deze vakantie behoorlijk uniek te noemen.
Rest ons nog een avondje in het hotel hier in de stad waar de kerstman woont. Door het hotel lopend komen wij alvast in de kerstsfeer, zodat de volgende zomervakantie ook nooit ver weg meer kan zijn?! We hebben er in ieder geval met volle teugen van genoten. De prachtige Scandinavische natuur, de vriendelijke (en onverstaanbare) mensen en de vele, vele indrukken die we tijdens onze rondreis door Finland, Noorwegen en Zweden in amper drie weken tijd hebben opgedaan. Alle lezers hartelijk dank voor het volgen van onze avonturen en we zien jullie allemaal graag weer terug in Nederland (en de overige, ons omringende landen).

Wildlife Count: veel rendieren (op en naast de weg), diverse vogels zoals kraaien, kwikstaarten, mussen en een roofvogel en ook vandaag weer meerdere (beelden van) beren.

• 08 Augustus 2015 - 07:18

Mariel:

Tja, de tijd vliegt! De reis was in ieder geval de moeite waar, wij zullen jullie verslagen in ieder geval missen. We hebben er ontzettend van genoten. Ook aan de auteur en aan alle cameramensen dank jullie wel. Goede vlucht, jullie komen terug in hoog zomer, wat ook nog een tijdje zo blijven zal! Hier in Berlijn wordt het zo langzaamaan onmenselijk. Gister 42, vandaag zou het koel (!) worden, maar 36 en morgen (koud). Acharm maar 29 en voor de daarop volgende dagen tussen 33 en 36. Kun je nagaan hoe het opwarmt. Gister gehoord dat het de komende jaren nog meer zal opwarmen. Ook gelezen dat we tussen het jaar 2030-2040 een mini-ijstijd kunnen verwachten? Hier eens verder in verdiepen! Tot vanavond, zorg voor kleren waar je veel uit kunt trekken :) doei