Tromsø, Noorwegen, dinsdag 28 juli 2015 - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Patricia Drongelen - WaarBenJij.nu Tromsø, Noorwegen, dinsdag 28 juli 2015 - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Patricia Drongelen - WaarBenJij.nu

Tromsø, Noorwegen, dinsdag 28 juli 2015

Door: Jacky

Blijf op de hoogte en volg Patricia

28 Juli 2015 | Noorwegen, Tromsø

Voor de 2e keer deze vakantie was het vanochtend lekker uitslapen geblazen. Pas om 9 uur ging de wekker, waarna we nog een en ander hebben gewassen en opgehangen in onze badkamers met permanente luchtafzuiging. Dat scheelt een slok op een borrel bij het drogen van de was! Nadat we de voorlopig laatste was hebben opgehangen spoeden we ons naar het hotelrestaurant voor het ontbijt. Dat ontbijt duurt namelijk tot 10 uur doordeweeks en op een gegeven moment worden de diverse etenswaren ook niet meer helemaal aangevuld. Zaak dus om gauw nog iets van je gading te vinden. In tegenstelling tot het diner gisteravond vinden we vanochtend zonder problemen iets van onze gading.

Na het ontbijt is het een kwestie van wat spulletjes inpakken voor onderweg. Vervolgens lopen we richting de auto in de windtunnel, waar we alvast een slordige 30 euro aftikken voor een nachtje ondergronds te staan. Aansluitend rijden we terug over de brug naar het andere deel van Tromsø, wat in werkelijkheid een apart stadje blijkt te zijn, genaamd Tromsdalen. Hier bezoeken we als eerste de “Arctic cathedral” (de ijszeekathedraal of Ishavskatedralen), wat een zeer markant bouwwerk is. Je ziet hem al van verre staan, op de heuvel ter hoogte van de brug die toegang geeft tot het eiland waarop Tromsø ligt. Naast de bijzondere vorm van de kathedraal is ook het gigantische glas-in-lood raam apart te noemen (over smaak gaan we hier niet twisten) en is het orgel zondermeer mooi, zowel qua uiterlijk als qua klank. Er is iemand zo vriendelijk om wat te spelen op het moment dat wij even in de kerkbankjes met leren(!) bekleding gaan zitten. Dat is even genieten met het zonnetje dat het glas-in-lood helder doet oplichten. Ook de kroonluchters in de kathedraal zijn zeker niet alledaags. Al met al toch wel de moeite waard om hier 5 euro entree voor te betalen. Voor de liefhebber nog een tip: in de zomerperiode worden in deze kathedraal iedere avond rond 23.30 uur zomeravondconcerten gegeven, waarbij de middernachtzon en de muziek zorgdragen voor een bijzondere sfeer.

We stappen weer in de auto en rijden nog een stukje verder de heuvel op waar Tromsdalen tegenaan gebouwd ligt. We zijn op weg naar een kabelbaan, die ons even later, in een paar minuten aflevert bovenop de berg boven Tromsdalen, vanwaar je een werkelijk prachtig uitzicht over Tromsø en de omliggende eilanden hebt. Vanaf hier kunnen we ook zien dat Tromsø zelf ook op een echt eiland ligt. Behalve de brug die we nu al 2 maal overgestoken zijn, zien we aan de andere kant van de stad, behalve een vliegveld dat toch ook nog met enige regelmaat (waarschijnlijk voornamelijk voor binnenlandse vluchten) gebruikt wordt, ook een 2e brug. Verder zijn de heldere blauwtinten van het water rondom de stad te bewonderen met, om het plaatje compleet te maken, in de achtergrond de besneeuwde bergtoppen waarvan de hoogste een kleine 1050 meter hoog is. Verwacht hier waarschijnlijk niet al te veel zwarte pistes, maar skien voor de gemiddelde toerist moet hier in de winterperiode zeker mogelijk zijn.

Zo ongeveer voor het eerst deze vakantie lunchen we zittend in een restaurant bij de kabelbaan, vanwaar uit je hetzelfde uitzicht hebt als boven op de berg. Overigens konden we, nog voordat we naar het restaurant liepen, de verleiding niet weerstaan om nog even een foto in de sneeuw die her en der verspreid op deze bergtop nog in plukjes aanwezig is. Na de lunch gaan we weer in de rij staan bij de kabelbaan om ons terug naar beneden te laten vervoeren. We treffen het en kunnen, net als bij de weg naar boven, ook nu weer met de eerste de beste gondel mee naar beneden. We betalen ook hier weer de parkeerkosten (en ja, ook de kabelbaan betaal je uiteraard apart voor) en rijden terug naar Tromsø-centrum.

In het centrum bekijken we de 2e kathedraal van de dag. Dit is de enige houten kathedraal van heel Noorwegen. Toch wel bijzonder om 2 kathedralen op 1 dag te bezoeken. De enige die ons dat misschien kan nazeggen woont wellicht in Vaticaanstad, maar dan ga je voorbij aan het feit dat “onze” kathedralen geen van beiden Katholiek zijn. We vervolgen onze weg naar “Polaria”, een soort kruising tussen een dolfinarium (in dit geval met zeeleeuwen) en een museum. Binnen worden ook verschillende films vertoond over het Noorderlicht en haar oorsprong en over de natuur op Spitsbergen. Beiden zijn indrukwekkend, maar om ze nou te gaan kopen voor 35 euro per stuk (al zullen ze wellicht langer duren op de dvd dan in het theater waar ze circa 10 minuten duurden), dat gaat ons toch echt een beetje te ver. Misschien kan iemand eens opzoeken of er ergens in de wereld een nog duurder land dan Noorwegen bestaat? Wij beginnen er namelijk met de dag meer en meer aan te twijfelen! Behalve de zeeleeuwen kun je in Polaria allerlei vissen en andere zeeorganismen bekijken. Ook de King Crab, waar hier vele restaurants mee pronken, is in levende lijve te aanschouwen in 1 van de vele aquaria. Daarnaast kunnen kleine (of minder kleine) mensen hun hart ophalen met het aaien van diverse zeedieren, al lijkt ons het aaien van een zeeëgel toch niet heel erg raadzaam. Patricia laat vandaag de zeesterren maar braaf liggen, omdat de laatste aaisessie van een zeester in Canada onverwacht wel heel erg lang duurde. Overigens laat ze bij deze nog wel aan jullie weten dat ook een anemoon vrij “plakkerig” aanvoelt.

Nadat we de “verplichte” exit route via de souvenirwinkel hebben doorlopen staan we weer buiten in het stralende zonnetje van noord Noorwegen. Het is vandaag een werkelijk prachtige dag, waardoor we de enkele korte of ¾ broek die we in onze koffer hebben meegenomen ook daadwerkelijk kunnen benutten.

Vanmiddag bleek verder dat de Hurtigruten boten ook Tromsø aandoen. Ook hier kondigde luid getoeter de komst van deze wannabe-stoomboot weer aan. Hij is inmiddels voor anker gegaan, geloof het of niet, pal voor ons hotel. We vrezen dus al voor een vertrektijd halverwege de nacht, want in dat geval zal het niet eenvoudig zijn om niet wakker te schrikken van die joekel van een misthoorn!

Vanavond hopen we buiten het hotel te gaan eten, bijvoorbeeld in 1 van de vele eettentjes die hier pal aan de haven te vinden zijn. Waarschijnlijk is er daar meer keuze dan in het hotel zelf en anders kunnen we in ieder geval nog even genieten van de gemoedelijke sfeer die Tromsø en Tromsdalen kenmerkt. Het is de grootste stad die we op onze reis (tot nu toe in ieder geval) gezien hebben, maar het leven lijkt er toch wel wat rustiger aan te gaan dan in pakweg Amsterdam. Wellicht komt dat door het grote percentage toeristen onder de bevolking, want je ziet hier werkelijk overal hotels en vrijwel nergens kantoorgebouwen of anderszins bebouwing die aan fabrieken of andersoortig werk doet denken. Wat Tromsø gisteren en vandaag ook kenmerkt is de soort van sneeuwstorm aan pluizen van de bomen die door de hele stad ronddwarrelen. Alléén voor mensen met een hooikoortsvariant die allergisch zijn voor deze bomen is de stad op dit moment waarschijnlijk géén aanrader.

Wildlife Count: een poolvos (jazeker), ijsberen, alken, zeeleeuwen, vissen, krabben, kreeften, anemonen en overig zeeleven en flink wat vliegen en meeuwen (waarvan slechts de eerste 3 soorten in een videofilm en alleen de laatste 2 soorten buiten Polaria). Ook vermeldenswaardig: vandaag geen rendieren!

• 28 Juli 2015 - 18:58

Mariel:

Nou dat moet genieten geweest zijn, lekker zonnetje en dan met dit mooie weer het uitzicht boven op de berg. Stel dat je hier komt en het mistig is. Tja dat Noorwegen hartstikke duur is wisten we allemaal, of niet soms?
    Hier wordt het weer ook beter en vanaf vrijdag zal het weer zomer zijn. Ik duim voor jullie dat de zo'n jullie de rest van de reis zal begeleiden.
    Veel plezier verder, ik heb morgen m'n "ouwe wijvedag", dus lekker vrij. Eerst en vooral lekker uitslapen.
    Groetjes uit Berlijn!

• 28 Juli 2015 - 23:13

Gudula Zeegers:

Zo, na mijn antwoord op gisteren volgt er nu onmiddellijk het antwoord op het verslag van vandaag. Even een RECHTZETTING!!! Je hoeft niet richting het Vaticaan te gaan, om iemand te vinden die meerdere kathedralen of kerken per dag bezoekt (bezocht in dit geval). Pa of opa Zeegers! Elke "kerktoren" moest hij van dichtbij bekijken. En indien mogelijk ook binnenin. Zo hebben wij als kinderen heel wat kerken bezocht. Ik mijn eerste werkdag weer achter de rug. Pfff. Wat een baas!!! Gisteren bij Sjan geweest. Die moet haar klop nog krijgen hoor. Geniet nog daar in Noorwegen. Liefs G