Henningsvaer, Noorwegen, zaterdag 1 augustus 2015 - Reisverslag uit Henningsvær, Noorwegen van Patricia Drongelen - WaarBenJij.nu Henningsvaer, Noorwegen, zaterdag 1 augustus 2015 - Reisverslag uit Henningsvær, Noorwegen van Patricia Drongelen - WaarBenJij.nu

Henningsvaer, Noorwegen, zaterdag 1 augustus 2015

Door: Jacky

Blijf op de hoogte en volg Patricia

01 Augustus 2015 | Noorwegen, Henningsvær

De twee dagen in Andenes zijn voor ons gevoel werkelijk omgevlogen. Niet zo gek natuurlijk, wanneer je bedenkt dat we op de eerste dag pas eind van de middag aankwamen en op de 2e dag een dagvullend programma in het walvismuseum en op de walvissafari hadden. We laten het gezellige hotel Marena vandaag dus alweer achter ons.

Na enigszins te hebben uitgeslapen, het is tenslotte weekend nietwaar, en voor de tweede keer te hebben ontbeten in het kleine restaurantje van het hotel, rijden we iets voor half 11 Andenes uit. We nemen de toeristische route langs de kust van Andøya, in plaats van de “hoofdweg” die meer centraal over het eiland loopt en die we op de heenweg al hadden gereden. De kustroute is mooi, we komen langs diverse baaien en zandstranden met veel verschillende soorten vogels. Langs de kust van een aantal dorpjes waar we doorheen rijden zouden met enige regelmaat ook dolfijnen en zeehonden vanaf de kust kunnen worden waargenomen. Dat geluk ontbreekt ons helaas vandaag.

Nadat we het eiland Andøya verlaten, rijden we verder in zuidelijke richting en gaan van de eilandengroep Vesterålen naar de eilandengroep Lofoten. De omgeving waar we doorheen rijden is ook vandaag weer erg mooi te noemen en met een te overbruggen afstand van circa 230 kilometer zijn ook de reisafstand en reistijd vandaag te overzien. We doen het dus rustig aan en kijken naar de aan ons voorbij trekkende fjorden, bergen, dalen en vlaktes. We rijden nooit heel erg ver van het water, de eilanden hier zijn namelijk allemaal niet heel erg groot.

Wat opvalt aan de route is verder dat ons navigatiesysteem van een jaar of 7 à 8 oud een groot deel van de weg totaal niet herkent. Er is hier nog niet zo lang geleden een weg aangelegd om de ontsluiting van de Lofoten beter te maken lijkt het wel. Ons navigatiesysteem blijft maar roepen dat we toch echt een veerboot moeten nemen en raakt nog net niet in paniek wanneer we maar blijven afwijken van de aangegeven route en de ene na de andere nog behoorlijk nieuwe tunnel doorkruisen. Er is hier weer een fraai staaltje vakwerk door de Noren geleverd, al hadden een aantal van de tunnels en tunneltjes wel weer van iets meer lampen voorzien mogen worden.

Halverwege de middag naderen we onze eindbestemming. Deze ligt ongeveer halverwege de Lofoten, op het eiland Austvågøya. Het zuidelijkste puntje hiervan is eigenlijk ook weer een eilandje op zich, waarop Henningsvaer ligt. Een klein dorpje wat het zo te zien voornamelijk moet hebben van de visvangst, een paar kleine bedrijven en hotel/restaurants. Als je van rust houdt, dan zit je in deze “uithoek” wel goed, alhoewel toch ook hier weer de nodige toeristen rondlopen.

Na aankomst in het hotel Henningsvaer Brygge, blijkt dat het de haarzelf aangemeten naam “Classic Norwegian hotel” niet ten onrechte voert. Classic kun je met name de badkamer van onze hotelkamers noemen, met een schuifdeur die de wastafel scheidt van het toilet en de douche. Wanneer je recht op het toilet zit kan deze schuifdeur echter niet dicht. We kunnen ons toch nauwelijks voorstellen dat het hotel dermate “classic” is, dat het stamt uit de tijd dat de gemiddelde mens niet langer werd dan pakweg 1 meter 20?!

’s Avonds besluiten we (dat wil zeggen Stanny en Jacky) onszelf bij het eten eens te trakteren op een Noors biertje. Gelukkig is het glas groot, maar op de prijskaart kijken durfden we vooraf eigenlijk niet. Achteraf blijkt uit de rekening dat dat mooie glas bier het lieve sommetje van 10 euro, per stuk wel te verstaan(!) gekost heeft. Auw, na vandaag gauw weer terug naar de alcoholvrije vakantie die deze trip tot nu toe, op een enkel klein detail na, altijd al is geweest.

Nadat dit verslag geschreven is gaan we nog even een rondje door het dorp richting de waterlijn lopen. Wie weet zien we daar nog wat van het rijke natuurleven waar de Lofoten toch wel bekend om staan.

Wildlife Count: Jan van Genten, aalscholvers, meeuwen, een duif, schapen (vooral veel op de weg), koeien, paarden, mussen, kwikstaarten en een aantal wulpen (kustvogels, zoek die maar eens op, als je ze niet kent!).

• 01 Augustus 2015 - 21:49

Gudula Zeegers:

Joepie, eerst en vooral ben ik de eerste om te antwoorden, en ten tweede ben ik eindelijk weer bij gebeend. Ik heb met terugwerkende kracht op elke dag geantwoord om te laten zien dat ik alles toch nog gelezen heb. Het verslag van vandaag is wat minder spectaculaire als de andere dagen, maar het kan ook niet elke dag super zijn hè. Morgen heb ik een verjaardagsfeestje van Ludo die 60 wordt. Afschuwelijk oud hè haha. Geniet en ik hoor en zie jullie morgen. Liefs G xx

• 02 Augustus 2015 - 08:44

Mariel:

Het classic hotel is wel zeer mooi gelegen, ook al zijn de toiletten veel te klein. Geestrig om te zien. Nochtans hoe noordelijker hoe langer de mensen !?! Die schuifdeuren zijn zeker voor preutse toeristen gebouwd.
    Ik ben verbouwereerd dat Gudula als eerste een reactie heeft geschreven:) ! Grapje, we hadden gister nog lang getelefoneerd en ze vertelde dat ze nog 'na te lezen' had. Bloedheet gister hier geweest, 31 graaf. Vandaag wordt het nog warmer, dus vlug naar de fitness en naderhand bij Bas in der tuin. Heb permissie van hem, hij is naar Manus verjaardagsfeest! Heb een fijne dag, tot later
    Mariel uit Berlijn

• 02 Augustus 2015 - 08:47

Mariel,:

Waarschijnlijk de hitte dat de schrijfcorrectie niet werkt, dat is sowieso altijd moeilijk met 'nederlands', als anders altijd Duits geschreven wordt.